We leven in een beeldcultuur. Foto’s, tekeningen, infographics, video’s… allemaal spreken ze tot de verbeelding en helpen de context te begrijpen zonder de kleine lettertjes te lezen.
Prikkelend beeld, volledig afgestemd op de boodschap is belangrijker dan ooit tevoren. Wanneer mensen informatie horen, zullen ze waarschijnlijk slechts 10% van die informatie drie dagen later herinneren. Echter, als een relevant beeld wordt gecombineerd met dezelfde informatie, onthield men 65% van de informatie drie dagen later.
Hoe beter het beeld past bij de boodschap… hoe beter het beeld en boodschap blijven hangen (bron: HubSpot).
- Artikelen met relevante afbeeldingen worden gemiddeld 94% meer bekeken dan artikelen zonder afbeeldingen.
- Een persbericht met foto’s krijgt bijna 15% meer online aandacht dan een text-only persbericht.
- 60% van de consumenten die gebruik maken van online search zeggen dat ze de voorkeur geven aan een bedrijf waarvan de lijst een beeld bevat.
- Bijna 70% van de e-commerce webshoppers zeggen dat de afbeelding van het product erg belangrijk is bij het maken van hun aankoopbeslissing.
Social media
En dan hebben we het nog niet eens over het belang van beeld (foto, tekening en video) binnen social media. Het aantal gebruikers van social media blijft groeien en alle social media tonen aan dat berichten en posts met beeld altijd een hoger bereik hebben.
Genoeg redenen dus om je boodschap te voorzien van het juiste beeld!
BEELD “Hartverwarmende zorg…”
Esther van de Sandt in opdracht van zorgorganisatie Het Parkhuis.